Jak nezavřít podnik

Možná si pořád nejste jisti, jak se ztíženou situací efektivně vyrovnat. Nebo jste zavřeli a rozmýšlíte, jestli take-away nebo rozvoz přecejen nezkusit. Třeba vám těchto pár bodů usnadní orientaci ve vlastním skladu i cashflow, rozšíří obzory nebo poslouží jako kontrolní seznam.

STORYOUS

Zkontrolujte čísla a ztráty

Může to pro vás být náročné nebo nepříjemné, ale je důležité vidět a pochopit čísla, která vám pokladní či účetní systém poskytuje, jen tak můžete bezpečně zjistit, kde je možnost a potřeba šetřit a kde by to bylo zbytečné.

Otevřete si přehledy (tržby, prodané produkty, přehled prodeje v čase, přehled skladu) a statistiky ve svém pokladním systému nebo si potřebné tabulky stáhněte nebo čísla přepište. Ujistěte se, že víte, jaké tržby máte nyní a jaké při normálním provozu a spočítejte si, kolik peněz potřebujete, abyste pokryli náklady.

 

Udělejte inventuru

Zkontrolujte zásoby, abyste věděli, co máte k dispozici za suroviny a nenakupovali zbytečně. Je také potřeba si spočítat, jakou hodnotu mají vaše zásoby, k tomu můžete využít například přehled skladu ve vašem pokladním systému. Po tomto průzkumu zauvažujte, jaké menu můžete na základě naskladněných surovin sestavit, snažte se minimalizovat potřebu dalších surovin. Pokud zvládnete navařit z toho, co máte, budete mít následně vyděláno na nové zásoby, které už můžete nakoupit na základě počtu prodaných porcí. Zkrátka nakupovat tolik, abyste uspokojili poptávku tak akorát.

 

Vytvořte minimalistické menu

Sestavte nové speciální menu, tahle doba si žádá minimalistická a efektivní řešení. Vyberte pár jídel či produktů a z nich sestavte menu, ideálně takových, na které k vám hosté nejraději chodí. V tom vám může pomoci i přehled v pokladně, schválně se podívejte, co se nejvíce prodává, třeba budete překvapeni. Ale stále dbejte na to, abyste minimalizovali objednávání nových surovin, vybírejte i podle trvanlivosti a náročnosti skladování nebo zvažte možnosti prodloužení trvanlivosti (zmražení, sušení, zavaření). Cena je samozřejmě důležitým faktorem nákupu, ale nesnažte se snižovat bezpodmínečně na úkor kvality, abyste své hosty neztratili a nepokazili si dobré jméno.

 

Promluvte se svými dodavateli

Dodavatelé sice samozřejmě vědí, co se děje, ale pokud jim osobně zavoláte, může vám to pomoci a působí to lépe. Buďte k nim upřímní, pracujte s daty a čísly, které zjistíte ze svých pokladních a účetních systémů a zkuste se jich zeptat, zda by například nebylo možné odložit splatnost faktur nebo redukovat jejich výši.

Možná vám vyjdou vstříc nebo navrhnou možnosti, za pokus nic nedáte!

 

Komunikujte s finančními partnery

Pokud máte sponzory, finanční partnery, investory nebo prostě jen zákazníky, kteří vás sledují, dejte jim vědět, že děláte všehcno proto, abyste situaci zvládli. Pokud uvidí, že to nevzdáváte a hledáte nové příležitosti, určitě vás podpoří spíš, než když budete dělat mrtvého brouka. Dávejte svým finančním partnerům vědět, jak se situace vyvíjí, změny se dějí denně, proto je potřeba udržovat povědomí a kontakt v podstatě neustále.

 

Nabídněte hostům vouchery

Teď si u vás hosté mohou koupit jídlo jen s sebou, ale určitě budou rádi, pokud se u vás budou moci posadit, až omezení skončí. Pomoci překlenout toto období vám mohou koupí voucheru na budoucí konzumaci, které lze nyní jednoduše vytvořit skrze platformu Lunch Next. Vy je pak můžete propagovat skrze své stránky a sociální sítě, případně je hosté najdou i pohromadě právě na webu Lunch Next. Vše je snadno nastavitelné a částka za zakoupení voucheru přijde rovnou na váš účet.

 

Nebojte se říct si o nezištnou podporu

Nebudete první ani poslední a není na tom nic špatného. Spousta lidí ráda podpoří oblíbený klub, bar, kavárnu či restauraci, protože nechce přijít o oblíbené místo ani o oblíbené barmany. Komunikujte se svými štamgasty a fanoušky, když jim situaci vysvětlíte a budete s nimi ve spojení, budou mít radost z dobrého skutku a vy z příspěvku. Možností jak to udělat je více, od prosté výzvy na sociálních sítích až po crowdfunding, čím nápaditější budete, tím lépe. Vyplácí se i solidarita – některé podniky poskytují teplé nápoje či svačinu zdarma záchranným složkám, pokud si říkáte, že na to nemáte, zkuste pro tyto účely trochu poupravit třeba koncept “zavěšeného kafe”. Nabídněte hostů, že mohou se svou kávou předplatit ještě jednu, kterou podpoří tuto aktivitu. Uvidíte, že pomohou rádi. Každá koruna se počítá!

 

Co takhle alternativa?

To že jste hospoda, klub nebo kavárna přece neznamená, že jste závislí jen na kafi nebo hotovkách. Spousta podniků prodává propagační předměty – hrnečky, sklenice, trička. Pokud tedy nechcete příspěvek nezištně, zkuste prodej například limitované edice triček nebo nechte zaměstnance, ať ušijí pár roušek. Pokud se do tohoto druhu zboží nechcete pouštět, co třeba naložit okurky nebo zavařit marmeládu? Nebojte se alternativních řešení.

 

Zkuste na chvíli změnit koncept

Berte to jako příležitost, kdy můžete zkusit něco jiného. Zkuste se poradit se svými zaměstnanci nebo partnery, třeba zjistíte, že designový interiér vašeho podniku nemusí být jedinou konkurenční výhodou. Zkuste se poptat kuchaře, co rád vaří nebo vymyslete speciální salátový maraton. Kreativitě se meze nekladou.

 

Při psaní tohoto textu jsme se inspirovali článkem Keep Revenue Up & Costs Down During the Coronavirus Crisis.